Whopp! Vilket stolpskott! Hur gick det till när det asfalterades på Kärralundsgatans trottoar?
Bättre förekomma som här:
Vid den pågående asfalteringen av Margaretelundsgatan och Solbacken i Skår har arbetsledaren skrivit ”RENSA KANTEN FÖR GRÄS
FICK RÄTT OM MISSAD STÄDNING
Jarl Kihlberg som bor mellan Sankt Sigfridsgatan och Olof Skötkonungsgatan, har reagerat över städningen av de två gatorna. Han har kontaktat kommunen och bett Örgryteföreningen om hjälp. Och han får gehör!
Vi tar historien från början:
I somras påtalade Jarl Kihlberg att det varit personal från Park och Natur som hackat och bränt bort ogräset mellan gatstenarna på Sankt Sigfridsgatan framför Ryska ambassaden i flera dagar. Tre – fyra veckor senare kom de tillbaka och hackar igen samt saltar. Frågan var om det var nödvändigt eller inte. Och varför det inte städades på den skräpiga Olof Skötkonungsgatan. Örgryteföreningen skrev till Enhetschefen för Tekniska förvaltningen Michael Ernfors och ställde frågorna:
- Vad gäller i form av städning på de två gatorna?
- Är det olika servicenivåer på de två gatorna?
- Vad anses skräpigt och i behov av städning på respektive gata?
Ernfors svarade att det var olika servicenivåer och uppmanade boende om det var skräpigt eller annat att kontakta kommunen. Samtidigt tog han tag i ärendet genom att skicka frågan vidare till ansvarig för området, Stefan Risedahl, planeringsledare, som skriver i sitt svar:
”Olof Skötkonungsgatan sopas endast på reglerade tider och endast på våren. Övriga tider på året exempelvis vid lövfällning på hösten körs den vid behov. Tiderna som reglerar parkering är inte bara för att våra sopmaskiner skall ha tillträde till gatan. Utan är för att underhållsarbete bland annat ska kunna utföras. Beträffande Sankt Sigfridsgatan har jag beställt extra städning av vissa refuger där det har vuxit vass.
Jag ska ha möte med Park och Natur nästa vecka och då åker vi ut och tittar speciellt på Olof Skötkonungsgatan. Så att jag kan bilda mig en egen uppfattning om saken.”
Jarl Kilhberg som också hade skrivit till Göteborgs stads kundservice Synpunkten och fick följande mail innan veckans slut från Morgan Davidsson, avdelningschef Rent Park- och naturförvaltningen:
”Vi har nu utrett dina synpunkter och kan konstatera att det brustit i vår interna kommunikation. Olof Skötkonungsgatan som är sopning på tisdagar jämn vecka 9-12 (Vinterrutt ) blev inte sopad igår på grund av miss i kommunikationen mellan medarbetare i vår verksamhet. Det är beklagligt men har inträffat. Vi arbetar med ett förändringsarbete inom vår verksamhet som påsikt har för avsikt att minska den här typen av misstag. Rutten Sankt Sigfridsgatan, där du sett vår sopmaskin, sopas tisdagar jämn vecka 9-12 (året runt rutt) enligt beställning.”
Slutsats: När boende i området reagerar och agerar får man förr eller senare respons.